Karayolunda Hacim Hesabı & Taşımacılıkta Navlun Hesaplama
Lojistiğin temeli olan yüklerin taşınabilmesi için belli bir ağırlık ve standartlarda olması gereklidir. Özellikle karayolu ile yapılan taşımacılıklara malın hacim ve ağırlık planlaması önceden belirlenir. Uluslararası lojistik işi ile uğraşan firmalar, taşıma maliyetlerini belirlemek adına ürünleri metreküp cinsinden değerlendirir. Bu hesaplamalarda yapılan hatalar sonrasında daha büyük kayıplar oluşmasına sebep olur. Taşınacak yüklerin doğru ve net olarak hesaplanması lojistik faaliyetlerin daha düzenli olarak işlemesine katkıda bulunur. Alıcı ve satıcılar arasındaki memnuniyet bakımından da önemli olan hesaplamalar, firmanın kazanımlarına da katkı sağlar. Yeni geliştirilen programlarla kısa sürede hesaplanan ağırlıklar sonucunda alıcıların ödemeleri gereken miktar net olarak bilinir. İşletmelere katkı sağlayan uygulamalar sayesinde karayolunda hacim hesabı metreküp cinsinden yapılır. Kargonun boyut ve kilosuna göre düzenlenen miktar üzerinden nakliyesi gerçekleşen ürünün fiyatı belirlenir. Uluslararası lojistik faaliyetlerinde hacim hesabı yapılırken DIM adı verilen bir değer kullanılır. Firmalar arasında farklı olarak alınan birimler, yurtiçi nakliyelerde 3000 olarak sabitlenir. Hesaplama işleminde kargonun ağırlığı ve boyutu baz olarak alınır. Karayolu taşımacılığında 1 metreküp 333 kiloya tekabül eder. Kargo giderleri hesaplanırken bu standart ölçüm üzerinden işlem gerçekleştirilir. Belirlenen bazı kurallar çerçevesinde gerçekleşen hesaplama sisteminde taşıyıcı firmanın söylemleri baz alınır. Bu hesaplama düzeninde yükün konduğu aracın özellikleri de değerlendirmede öne çıkar. Kamyon, kamyonet ve konteyner gibi yüklerin toplu taşındığı araçlarda kaplanan yer dikkate alınır.
M3 Belgesi Nedir?
Uluslararası ve yurtiçi taşımalarda şahıs ve şirketler adına düzenlenmesi gerekli olan belgeler vardır. Ticaret ve esnaf odalarına kaydı bulunan vergi mükelleflerinin alması gereken M3 belgesi, Ulaştırma Bakanlığı tarafından verilir. Gerçek ve tüzel kişilerin lojistik işlemleri yapabilmesi için bu belgeyi edinmeleri gerekir. Firmalar 30 araç kapasitesine sahip olduklarında bu belge için başvuruda bulunabilir. Bu başvuru sürecinde firmanın sermayesinin 300.000 TL olma şartı da bu belgenin verilmesi için gereken şartlar arasında olur. Karayolu taşımacılığında kullanılacak araçlardaki yaş sınırının 14 ile 20 arasında olması gerekir. Kargoların depolanacağı alanın merkezde ve 400 metrekare olma şartı da belgenin alınmasında aranan nitelikler arasında öncelikli olur. Eğer depo şube olarak kullanılacak ise 20 metrekare ve 3 farklı ilde olma şartı aranır. Uluslararası ve yurtiçi taşımacılığını kapsayan belgenin edinilmesi için kargo firmasının ülke dışında mutlaka şube ve acentesinin olması şartı aranıyor. M3 yetki belgesi olan firma araçlarının yurt dışında faaliyetini sürdürebilmesi için SRC3 türü mesleki yeterliliği olan sürücüler tarafından kullanılması gerekir. Ayrıca tüm ülkelerde geçerliliği olan psikoteknik değerlendirme belgesi de sürücülerin edinmesi gereken evraklar arasında yer alır. Ayrıca firmalar, araçların üzerinde kendilerini tanıtıcı özellikleri olan logo ve amblemleri Bakanlığa bildirmek zorundadır. Finansal kiralama kapsamında değerlendirilen araçların süre bitiminde yetki sahibinin adına kayıtlı olması gerekir.
LDM Nedir?
Lojistik terimleri arasında bulunan LDM, kargo yapılan malın araç içerisinde kapladığı alanının metrekare cinsinden tanımıdır. Kargo sırasında üst üste istifleme yapılamayan ürünlerin hesaplanmasında bu değer kullanılır. Araç içerisinde kargonun uzunluğuna kapladığı alan, 1 m boy ölçüsü 1 lademetre ve 1.750 kilo olarak belirlenir. Bu hesaplanan ölçülerde büyük olan esas ağırlık olarak kabul edilir. Bazı durumlarda kargonun metreküp cinsinden değeri üzerinden hesaplama yapmak gerekebilir. Bu hesaplama tarzında 1 metreküp 333 kilo olarak ölçülür. Sonuç olarak karayolu taşımacılığında standart ölçü lademetre cinsinden 333 kilo ile sınırlandırılır. Kargolanan ürün belirtilen değerlerin üzerinde bir hacimde ise hacim hesabı yapılır. Ağırlık fazla olduğunda ağırlığı baz alarak hesap edilebilir. Üst üste dizilemeyen kargolarda tonaj hesabında kullanılan lademetre, kapsamlı uygulamalar arasında yer alır. Karayolu taşımacılığında sık kullanılan terimler arasında öncelikli olan LDM nedir sorgusu, lojistik taşımacılığın kullanıcıları açısından önem arz eder. Matematiksel bir hesaplama olmayan lademetre, tamamen yükün durumuna göre yapılır. Keskin ve net olarak çizgileri olmayan hesaplama yöntemi, yükün treylerdeki konumuna göre düzenlenir. Maliyet açısından lojistik firmalarına avantaj sağlayan karayolu taşımacılığındaki hesaplama türü, hacimsel ölçülerde sıklıkla tercih edilir. Çıkan sonuçlar yüklerin tırda yarattığı gerçek ağırlıkları ile karşılaştırıldıktan sonra büyük olan değer üzerinden işlem yapılır. Treyler olarak kabul edilen araçların içeriğine kamyonet, konteyner ve tır gibi yüksek tonajlı araçlar dahil edilir.
Karayolu Taşımacılığında Uluslararası Faaliyetler
Karayolu üzerinden yapılan ihracat taleplerinin daha sağlıklı işlemesini sağlayan hesaplamalar, mali açıdan da şirketlere avantaj oluşturur. Satıcıların malların teslim aşamasında yapacağı ödemeleri önceden belirlemesi, firma bazındaki stratejilerin belirlenmesine destek olur. Siparişleri verimli bir şekilde sağlayan lojistik sektörü, yenilikler ve farklı yöntemlerle kullanıcılara ekonomik çözümler sunar. Uygun kapasitedeki araçlara yüklenecek olan malların kapladığı alanın hesaplanması, geçişlerde oluşan vergi ödemelerinde de kolaylık sağlar. Özellikle vergi iade sürecinin olduğu uluslararası ticarette bu hesaplamalar önem kazanır. Kargonun en, boy ve yükseklik genelinde yapılan ölçümler, gönderilerin paketleme aşamasında rahatlık oluşturur. Her bir paket için standart olarak alınan veriler, taleplerin hızlı olarak karşılanmasına da katkıda bulunur. Kolilerin hangi ölçü birimleri üzerinden hesaplanacağına kargonun boyutlarına göre karar verilir. Büyük ebatlarda taşınan kolilerde ağırlık yerine metreküp ölçüsüne göre hesap yapılır. Bu arada dikkat edilmesi gereken husus, gönderilecek ürün hakkındaki hesaplamaların net ve doğru olarak yapılmasıdır. Yanlış ve eksik yapılan işlemler, kullanıcıların memnuniyet oranlarını etkileyen faktörler arasında bulunur. Yurtiçi ve yurtdışı taşımacılıkta kullanılan araçlar, özelliklerine göre farklı standartlara sahiptir. Karayolu taşımacılığında yükler niteliklerine göre iki ayrı kategoride ele alınır. Genel yükler, özel depolama ihtiyacı olmayan ve kuru sınıfında değerlendirilen mallar için kullanılır. Özellik taşıyan yükler arasında bozulabilen gıdalar, tehlikeli maddeler ve canlı hayvanlar yer alır.
Karayolu Taşımacılığında Navlun Hesaplama
Taşımacılıkta yüklerin aracı tamamen dolduramadığı durumlarda, ücretlendirmeler alana veya ağırlığa göre belirlenir. Uluslararası standartlar baz alınarak yapılan ölçümler, eşyanın araç içinde kapladığı hacim ile orantılı olarak hesaplanır. Lademetre ile yapılan ölçümler de yükün hangi ağırlığı fazla ise hesaplamalar o yönde yapılır. Yük ve kargo firmalarına farklı taşıma yöntemlerinde avantajlı çözümler sunan hesaplama metodları, müşteri ve satıcı genelinde memnuniyet oluşturmayı hedefler. Taşıma için gerekli tüm evraklara sahip olan firmalar, farklı ödeme seçeneklerini devreye sokarak müşterilerin ihtiyaçlarına uygun çözümler üretir. Araçta olan kargolar paketsiz olarak yüklendiği zaman ölçümler metreküp genelinde yapılır. Dünya genelinde standart kabul edilen lademetre gibi birimler hem kilo hem de metreküp olarak çevrilerek hesaplanır. Gerçek ağırlığı az olarak görülen kargolar, standart lademetre hesaplamaları ile daha fazla olarak saptanır. Hacimsel ağırlık terimi taşımacılık yapan firmaların müşterilerine sunacağı tekliflerde sıklıkla karşılaşılan bir terimdir. Deniz taşımacılığında gemiye ödenen ücret olarak yansıyan navlun, resmi tarife üzerinden hesaplanır. Teklif verilirken öncelikle özgül ağırlık üzerinden işlem yapılır. Özgül ağırlığı fazla olan kargolarda brüt ağırlık esas alınır. Bu hesaplamada nakliyeyi gerçekleştiren firmanın taşıma potansiyeline göre işlem gerçekleştirilir. Hacim üzerinden yapılan hesaplamalar için özgül ağırlığın düşük olması gerekir. Hem lojistik firmaların hem de müşterilerin memnuniyetini sağlamak için teklif sırasında en uygun hesaplama yöntemleri uygulanır. Ağırlık ve hacim ölçülerine göre hazırlanan teklifler, parsiyel taşımacılık sırasında nakliyecilerin zarara uğramaması için uygun hesaplama yöntemleri ile müşterilere sunulur.